
2500

Miles

N

Pacific
Ocean

Atlantic
Ocean

Lima

ARGENTINA

BOLIVIA

CHILE

BRAZIL

COLOMBIA

VENEZUELA

FRENCH
GUIANA
(France)

SURINAME

GUYANA

PERU

URUGUAY

PARAGUAY

ECUADOR

La Paz

Bogota

Quito

Caracas

A Freedom Forum report on the Peruvian media. 



PRESS, POWER & POLITICS

PERU



CORINNE SCHMIDT is coordinator of the Latin
American Studies Program at Johns Hopkins University
in Baltimore, Md., where she is also a doctoral candi-
date. Previously, she was a journalist in Lima, Peru for
The Washington Post and other publications. She also
has served as a Foreign Service officer at the U.S.
Embassies in Peru and Ecuador. She is a graduate of 
the College of William and Mary.

JOAN MOWER is director of Africa, Latin America 
programs at The Freedom Forum in Arlington,Va. She
joined the media foundation in 1993. Previously, she
worked as a journalist for the Associated Press, based 
in Washington, and for United Press International in
George, South Carolina and Massachusetts. She was
also a Foreign Service officer. A graduate of the
University of California at Berkeley, she holds a master’s
degree from Johns Hopkins University’s School of
Advanced International Studies.

Written by Corinne Schmidt
Edited by Joan Mower



iii

CONTENTS

Foreword  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .v

Introduction  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1

History and Society  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5

Politics and Elections  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9

The Press  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

The Chicha Press  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

Magazines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

Television  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

Radio  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

Peruvian Media Online  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

The Business of Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

Media Organizations  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26

Journalism Education  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27

Media’s Role in Politics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28

Media Under Threat in the Fujimori Regime . . . . . . .32

Control of Information  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35

Coverage of the Presidential Campaign 2000 . . . . . .36

Coverage of the First Round . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38

Coverage of the Second Round  . . . . . . . . . . . . . . . .44

Conclusion  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46



iv



v

FOREWORD

In the year 2000, The Freedom Forum embarked on a project to
examine political coverage in several international countries. The foun-
dation organized global media forums on “Press, Power & Politics” in
Peru, Ghana, Hong Kong and London.

In Lima, Peru, the forum featured a debate between presidential
candidates and discussions among journalists on a range of issues: 
political coverage, fairness, media ownership and technology.

As part of our project, we asked Corinne Schmidt, a journalist and
scholar, to write a monograph on Peru’s media. We’ve looked at the
state of the media in Peru, the role the media has played in Peru’s his-
tory and coverage of the 2000 election. 

The document was edited by Joan Mower, director of Africa 
and Latin America programs at The Freedom Forum in Arlington, Va.
Suzanne Bilello, director of The Freedom Forum’s Latin American
Center, was also involved in the project.

Chris Wells
Senior Vice President/International
The Freedom Forum



vi



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

1

Through it all,
the media — 
primarily opposi-
tion newspapers
and broadcast
stations — were
key players in this
Peruvian reversal
of fortune.

INTRODUCTION

As Peru’s 2000 presidential elections threw the
country into political turmoil, the media both cov-
ered and drove the tumultuous news events that
ultimately strengthened democracy in the Andean
nation.

The millennial year began with President
Alberto K. Fujimori (dubbed one of the “Top Ten
Enemies of the Press” by the Commitee to Protect
Journalists in 1999) favored to win reelection to a
third term. Fujimori had stood up to terrorists and
political opponents, stabilized the economy, and
negotiated peace with Ecuador. But by December,
in one of the year’s most stunning political stories,
the authoritarian leader was out of the office he’d
held for a decade.

The 62-year-old president’s grip on Peruvian
politics began to weaken when he missed garnering
a majority of votes in a nine-way presidential race
on April 9, 2000. His closest opponent, Alejandro
Toledo, boycotted the May runoff, which the
Organization of American States called flawed. By
September, Fujimori’s government became a soap
opera after a videotape — first transmitted by cable,
then nationally broadcast — showed his longtime
intelligence chief and top aide, Vladimiro
Montesinos, bribing an opposition politician. 

Montesinos quit a few days later. Fujimori deac-
tivated the National Intelligence Service, known as
SIN, and then stunned his country by calling for
new elections, in which he said he would not run.
The new election was set for April 8, 2001, but
Fujimori could not cling to power even that long 
as his government continued to crumble. 

On Nov. 13, he flew to an economic conference
in Brunei, a visit planned for months. The bizarre
end came a week later, on Nov. 20, 2000, when the
president faxed Congress his resignation letter from
a hotel in Japan, where he said he plans to remain
for a long time. Congress then fired him.

Through it all, the media — primarily opposi-
tion newspapers and broadcast stations — were 
key players in this Peruvian reversal of fortune.
Politics had dominated the news coverage all year.
Hundreds of newspaper kiosks dotting Lima’s hectic



2

PRESS, POWER & POLITICS: PERU

streets were papered with dozens of newspapers and
magazines, clipped side-by-side on racks and offering
a dazzling array of headlines and journalistic styles:
some sober and restrained, some screaming and
insulting, some morbid, some pornographic. With the
cost of a daily paper beyond the reach of the poorest
Peruvians, newspaper racks often attract passersby
for whom the front-page spectacle is the only written
source of news and opinion. The overall impression
is one of a vibrant, contentious press and rowdy free-
dom of expression.

Yet Fujimori’s regime subjected the media in
Peru (a relatively poor country of around 25.5 million
where the average per capita yearly income is about
$2,250) to sophisticated government manipulation
and control. It has been difficult to pinpoint the
nature and precise impact of these efforts, which
started in the early 1990s when Fujimori solidified 
his control.

“Since 1992, many media, especially television
and print journalists, have been pressured into self-
censorship or exile by a broad government campaign
of intimidation, abductions, death threats, libel suits,
withholding advertising, police harassment, arbitrary
detention, physical mistreatment, and imprisonment
on charges of ‘apology for terrorism,’” according to
the 1999 “Freedom of the World” report published 
by Freedom House, a New York City-based monitor-
ing group.

In a November 1999 report, Paris-based
Reporters Sans Frontières named Peru one of the
four Latin American countries (along with Cuba,
Colombia and Mexico) that regularly violates press
freedom. RSF singled out the country’s secret service,
or SIN, as the news media’s worst enemy. 

Peru’s political climate for most of 2000 was the
most polarized it had been in many years, and the
media reflected that polarization. Pro-government
journalists denied that government limited press free-
dom or misused the media to favor Fujimori’s re-elec-
tion, while opposition media complained loudly of
abuse and denounced their journalist colleagues 
for selling out. The few media that sought to remain
neutral found it difficult to do so.

“While news can be reported openly in Peru …
those who publish news that does not please certain

Fujimori’s regime
subjected the
media in Peru 

to sophisticated
government

manipulation 
and control.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

3

groups in the government can suffer very serious
consequences,” said a report by the Inter American
Press Association in October 2000. 

Two dominant media trends preceded the nine-
candidate, April 2000 presidential elections. First,
freedom of expression did exist despite pressures
and attacks aimed not so much at silencing the
opposition media as at persuading them to soften
their investigations into the sensitive underbelly of
government activity. Second, while radio and the
print media offered candidates opportunities to
express their views, television largely abandoned the
role of providing candidate information to the elec-
torate. Peruvian broadcast television (but not cable
television) failed to provide neutral news coverage
and equal advertising access.

Weeks before the April 2000 election, Peru’s
leading independent daily, El Comercio, broke a
major investigative story that cast the Fujimori gov-
ernment in an unfavorable light. The story alleged
that government supporters had forged one million
signatures to gain places on the ballot for Fujimori
and his slate of supporters. The story’s impact on
the election is impossible to determine. Fujimori
won 49.9 percent of the vote, just shy of the majori-
ty he needed to avoid a runoff with Alejandro
Toledo, an economist whose campaign reached out
to Peruvians of indigenous origin.

Coverage of the runoff between Fujimori and
Toledo was marginally more evenhanded, with the
government eager to burnish its democratic creden-
tials in the face of international criticism of the elec-
tion processes. Television coverage, while still favor-
ing Fujimori, became less one-sided, with Toledo’s
campaign receiving air time on broadcast television
as well as on cable TV. Several well-known journal-
ists left their jobs to work for Toledo. One of them,
Gustavo Gorriti, one of Peru’s best-known investiga-
tive reporters who went into self-imposed exile in
the early 1990s, temporarily returned from his
Panama newspaper position to help Toledo. 

Toledo asked that the May 28 runoff election 
be postponed, urged voters to spoil their ballots and
ultimately boycotted the election, which Fujimori
ostensibly won. Several international governments
and the Organization of American States refused to

Peru’s political cli-
mate for most of
2000 was the
most polarized it
had been in many
years, and the
media reflected
that polarization.
… The few media
that sought to
remain neutral
found it difficult
to do so.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

endorse the election, and although the State
Department acknowledged several irregularities, the
U.S. government recognized Fujimori’s victory.

Questions about his administration were far from
resolved, however, and the mind-boggling events of
the next five months turned Peruvian politics on its
head — while underscoring the media’s collective
role as a watchdog and catalyst for change. 

Two months after Fujimori’s July inauguration,
the Montesinos bribe videotape threw the country
into an uproar. Other investigative stories in opposi-
tion newspapers alleged a connection between
Montesinos and the diversion of Jordanian weapons
to Colombian leftist guerrillas.

Fujimori’s Sept. 17, 2000, announcement that he
had deactivated the SIN and called for new general
elections sparked another rash of news: With
Fujimori leading the charge, Montesinos fled to
Panama, where he failed to win asylum; he later
returned to Peru, went into hiding, and his where-
abouts remain unknown. The former spy chief cur-
rently faces charges of illicit enrichment, corruption
and money laundering after overseas banks uncov-
ered accounts totaling about $58 million.

Subsequent changes in the media coverage were
quickly apparent: A few of the pro-government 
“yellow” tabloids, thought to have been financed by
the intelligence service, disappeared from the news-
stands; pro-government newspapers retained their
editorial stance but less vehemently; and one of the
television channels, whose executive vice president
appeared in the Montesinos video, gave opposition
figures some air time.

The media have extensively covered Fujimori’s
flight to the Far East, his resignation and the interim
government headed by Valentin Paniagua. As the year
2000 drew to a close, the media clearly had emerged
as key forces in opening a new chapter in Peruvian
political history following the flawed elections.

4

The mind-
boggling events
of the next five
months turned

Peruvian politics
on its head —

while underscor-
ing the media’s
collective role 
as a watchdog

and catalyst 
for change.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

HISTORY AND SOCIETY

The travel-guide image of Peru — of ancient
Inca ruins perched amid the soaring Andes — does
scant justice to this land of unmatched diversity. If
many Latin American countries merit the clichéd title
of “a land of contrasts,” Peru, a country of deserts,
jungle and mountains, goes far beyond mere con-
trast into the realm of stark ethnic, geographic and
social contradiction. 

Ethnically the fifth most populous Latin
American country, with a land mass about the size
of Alaska, Peru always has been a land of diverse
and often warring peoples, and ethnic diversity
remains its hallmark. About 45 percent of Peruvians
are indigenous, 37 percent are of mixed ancestry,
and 15 percent are descended from Europeans. 
A smaller percentage are descended from Africans
and Asians. 

The Tawantinsuyo, or Inca Empire, stretched
from Argentina to Colombia at its height in the late
15th century and was the last and greatest of the
pre-Columbian civilizations that left archaeological
monuments scattered across the land. In the arid
coastal desert, the Nazca people had etched their
famed lines in the sand, while cultures like the
Moche and Chimu had raised fabulous adobe pyra-
mids centuries before the Incas began building their
stone cities and fortresses in the Andean highlands.
East of the Andes, hundreds of distinct ethnic
groups still make their homes in the vast tropical
forests of Peru’s Amazon lowlands.

Blessed with a genius for conquest, administra-
tion and agriculture, the Incas came closer than any
previous civilization to uniting the people of what is
now Peru. But in 1532 a small group of Spanish
conquistadores arrived on the shores of northern
Peru. Popular history suggests that this ragtag crew,
armed with European technology such as horses,
bullets and steel, quickly swept away the greatest
civilization South America had ever known. In fact,
Francisco Pizarro, the leader, enjoyed spectacular
good luck. Prior to his arrival, the smallpox that
Europeans brought to the Americas is thought to
have decimated the Inca Empire, killing the emperor

5

The earliest fore-
runners of Peru’s
modern media
and human rights 
organizations
were the priests
and chroniclers
who wrote
anguished reports
to the Crown
denouncing
Spain’s treatment
of the native pop-
ulation.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

and setting off a brutal civil war between two of his
sons. One of these sons, Atahualpa, was the novice
ruler of a weakened and divided empire when he
encountered Pizarro. Taking advantage of Inca com-
placency, the Spaniards kidnapped Atahualpa, ran-
somed him for a roomful of gold, and set the stage
for centuries of distrust by garrotting him. Pizarro
then marched to Cusco and, after an extended siege,
captured the Inca capital. Some Inca leaders survived
to set up a new seat of empire at Vilcabamba.
Though they would challenge Spanish rule for the
next 40 years, the Inca civilization had ended. 

Spain made Peru the seat of its South American
empire, and Lima became the center of colonial
administration for a viceroyalty even larger than the
Inca Empire. Millions of natives died from disease,
violence and social turmoil as Spain transformed a
stable indigenous civilization into a colony organized
to secure rents for the conquerors and souls for the
Catholic Church. The conquest did not go unop-
posed, however. The earliest forerunners of Peru’s
modern media and human rights organizations were
the priests and chroniclers who wrote anguished
reports to the Crown denouncing Spain’s treatment 
of the native population. 

Resistance to Spanish rule also took the shape of
violent and brutally repressed uprisings. Traditional
cultural forms, including languages such as the Incas’
Quechua tongue, stubbornly persisted. These forms
still coexist, sometimes uneasily, with the dominant
Catholic Hispanic culture. Peru won its independence
from Spain in 1821, but the legacy of the Conquest
remains. Even today, an elite white minority enjoys
Western standards of living and amenities like cable
television and imported whiskey, while most
Peruvians, impoverished and dark-skinned cholos,
either indigenous or mestizo, live in harsh economic
conditions. In Lima — with over 8 million people,
nearly one-third of the country’s population — as
well as in other cities and peasant communities, poor
Peruvians often practice a lively grass-roots democra-
cy. Unfortunately, these practices do not extend to
equal participation in the nation’s economic and
social life.

Political instability and caudillo rule marked 19th
century Peru. Large-scale political efforts to overcome

6

Poor Peruvians
often practice a

lively grass-roots
democracy.

Unfortunately,
these practices

do not extend to
equal participa-

tion in the
nation’s econom-
ic and social life.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

the wrenching divisions in Peruvian society only
began in the 20th century. During the 1920s, the
Communist Party and the populist American Popular
Revolutionary Alliance (APRA) began to challenge
the nation’s tradition of oligarchical rule, intermittent
dictatorship, and political and social exclusion.
During the 1950s, a less radical populist party,
Popular Action (AP), arose and embarked timidly on
reform after Fernando Belaúnde won the presidency
in 1963. By then, APRA had grown into a political
powerhouse, but military opposition kept it from
power during the 1960s; not until 1985 was an
APRA candidate elected president. Meanwhile, grass-
roots demands for change snowballed, particularly
in the Andean highlands, where impoverished peas-
ants began to illegally invade land held in large
haciendas since the Conquest. 

In 1968, the late General Juan Velasco seized
power in a military coup, sending Belaúnde into
exile. Velasco’s contradictory leftist-leaning/pro-
socialist record included the elimination of formal
discrimination against the country’s nonwhite majori-
ty, a sweeping land-reform program and unprece-
dented legal rights for labor and grass-roots groups.
But critics accused his government of sabotaging the
nation’s economic modernization by expropriating
foreign corporate holdings and breaking up large-
scale haciendas into less efficient peasant smallhold-
ings and cooperatives. Velasco also clamped down
on the media. The regime first silenced its harshest
critics, seizing the daily Expreso, handing it over to
government supporters and stripping the editorial
page editor, Manuel d’Ornellas, of his citizenship.
Eventually, the government confiscated nearly all
the media and deported a number of opposition
journalists and publishers.

Velasco’s successor, General Francisco Morales
Bermúdez, came to power in 1975 in a bloodless
coup and kept tight control of the media, but his
government could not quell a series of massive
grass-roots and union protests. By the late 1970s,
the government-controlled media had fallen into dis-
credit. Popular protests continued as Peruvians
mocked news programs.

In 1980, Morales Bermúdez handed power back
to Fernando Belaúnde, who had been re-elected

7

By the late 1970s,
the government-
controlled media
had fallen into
discredit. Popular
protests contin-
ued as Peruvians
mocked news
programs.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

that year in democratic elections. Belaúnde kept his
campaign promise and returned the media to their
legitimate owners on his first day in office.

Five years later, Alan García was elected presi-
dent on the APRA party platform. Both presidents
faced a looming economic crisis, which spiraled out
of control by 1990. Between 1975 and 1991, Peru’s
gross domestic product grew by only 1.78 percent.
Inflation was rampant, peaking at 7,650 percent in
1990, and formal employment plummeted. 

Meanwhile, political violence spread during the
1980s. Terrorism and the armed forces’ fight against
it eventually took nearly 30,000 lives and drove
100,000 families from their homes. Many of the
dead were peasants caught in the crossfire between
government security forces and two insurgencies,
the fanatical Maoist Shining Path and the smaller
Marxist Tupac Amaru Revolutionary Movement. In
the jungles of the Upper Huallaga Valley, a third
deadly force appeared — drug traffickers who
formed shifting alliances with terrorist and counter-
terrorist forces and turned the region into the heart-
land of world coca production.

Disenchanted with Belaúnde and García and
concerned about hyperinflation, terrorism and
political corruption, Peruvians in 1990 elected to
the presidency Alberto Fujimori, until then a virtu-
ally unknown political independent. The election
was a stunning upset for Mario Vargas Llosa, the
internationally acclaimed novelist and author ini-
tially favored to win the election and strongly 
supported by the country’s elite. 

After his surprise victory, Fujimori received con-
gressional support for his economic shock treatment
and sweeping reforms to halt hyperinflation and liber-
alize the Peruvian economy. But since Fujimori did not
have a congressional majority of his own, gridlock
occurred on several issues, mainly those dealing with
antiterrorist legislation. With terrorist violence on the
rise, Fujimori shut down Congress and the judiciary 
in April 1992, launching what came to be known as a
“self-coup” backed by the military — a move that gave
him the authoritarian power he claimed was necessary
to fight more effectively against terrorist groups. While
international pressure soon forced him to return to a
constitutional system of government (a new constitu-

8

With the
regime’s opposi-

tion fielding eight
competing presi-
dential candida-
cies in the 2000
elections, many

Peruvians saw no
viable alternative

to another 
five years of
Fujimorismo.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

tion, written by a newly elected constituent assembly
dominated by his supporters, narrowly won a 1993
referendum), the current system still centralizes the
most power in the executive branch.

Fujimori won broad popular support by taming
both the insurgencies and hyperinflation. But since
his re-election in 1995, he lost some of his previous
backing due to his efforts to consolidate control
over the country’s judicial and electoral authorities,
his decision to run for an unconstitutional third term
and, particularly, Peru’s recession. Still, with the
regime’s opposition fielding eight competing presi-
dential candidacies in the 2000 elections, many
Peruvians saw no viable alternative to another five
years of Fujimorismo. 

POLITICS AND ELECTIONS

For most of its history, Peruvian politics was an
elite game, its players a few small oligarchical par-
ties representing the country’s wealthy white fami-
lies. Suffrage was limited. Only a tiny minority, 2.5
percent of the population, voted in the 1919 elec-
tions. Peru would have to wait for the appearance
in the 1920s of political parties like APRA and the
Communists to witness the kind of mass politics that
had characterized the United States since the
Jacksonian reforms early in the 19th century or char-
acterized Western Europe since the expansion of
suffrage at the turn of the 20th century. 

Though Peru’s democratic progress suffered
innumerable setbacks — political violence in the
1930s, dictatorship in the 1950s, the military coup in
the 1960s and Fujimori’s self-coup in 1992 — demo-
cratic suffrage slowly but steadily expanded over the
course of the 20th century. Women gained the right
to vote in 1955, 18-year-olds in 1978, and finally,
with the enfranchisement of illiterates in 1980, the
country achieved universal suffrage. Voting is
mandatory and, despite the Shining Path’s terror
campaigns to keep people away from the polls dur-
ing the 1980s, voter turnout tends to be high.

Political participation, other than voting, is hard-
er to evaluate. From the 1930s on, mass parties like
APRA, the Communist Party and later and to a lesser

9

By 1990 Peru’s
political party sys-
tem had col-
lapsed. While tra-
ditional parties
have come under
fire in many coun-
tries around the
world, in Peru
they slid quickly
from a position of
dominance to
one of near irrel-
evance today.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

10

extent AP, sparked enormous enthusiasm and drew
new population sectors into politics. During the
1970s, the close alliance between combative labor
unions and radical left parties gave Peruvian politics
a massive popular character that helped bring down
the military dictatorship in 1980. In Peru’s modern
political parties, members not only voted, they turned
out for meetings and assemblies to discuss party plat-
forms and filled the country’s plazas with banners
and cheers for party candidates.

Yet these parties also tended to perpetuate some
of the authoritarian characteristics of the country’s
caudillo past. “Every party begins and ends with its
founding leader,” said Juan Paredes Castro, political
editor of the influential daily El Comercio. Men like
APRA’s Víctor Raúl Haya de la Torre or AP’s
Fernando Belaúnde not only founded the country’s
political parties, they enjoyed lifetime tenure as
unelected chiefs, dictating political and ideological
positions and selecting candidates with the participa-
tion of a tiny inner circle of advisers. This closed
nature of party politics made reform from below dif-
ficult and hobbled the parties’ ability to adapt to the
electorate’s changing demands.

Despite these shortcomings, the traditional par-
ties were strong enough to win the presidential and
congressional elections held every five years, as well
as the municipal elections held every three years,
after the country’s 1980 transition to democracy. But
by 1990 Peru’s political party system had collapsed.
While traditional parties have come under fire in
many countries around the world, in Peru they slid
quickly from a position of dominance to one of near
irrelevance today. “Peru is the only country where
the political parties have been completely destroyed,”
says Enrique Zileri, director of the independent
weekly Caretas.

Whether it was because parties like AP and
APRA excluded even their own grass-roots members
from active decision-making, or because people were
simply fed up with the worsening spiral of violence
and hyperinflation, Peru’s voters effected a political
earthquake when they elected Fujimori. He had no
political party, consistently ran on an anti-party mes-
sage and never built a party in the decade since he
took office. In 1990, Fujimori won as the head of an

These electoral
groups differ

from the parties
in their lack of

strong platforms
and permanent

organizational
structures or
even names.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

11

electoral movement called Cambio 90 (Change 90).
For the 1995 general elections, he cobbled Cambio
90 together with a corps of technocrats dubbed
Nueva Mayoría (New Majority) into a coalition
called Cambio 90-Nueva Mayoría (C90-NM). For the
2000 general elections, Fujimori and his supporters
ran under yet another moniker, Peru 2000, which
included a third movement, the municipal- and
local-oriented Vamos Vecino (Go Neighbors).

The Peruvian military more or less openly
favored Fujimori and his allies, even helping them get
their messages across to the broadest possible popu-
lation. For instance, hillsides within restricted military
properties bore the Fujimori election group’s painted
slogans. The leader ordered the propaganda removed
from military property once it became a campaign
issue, but some remained. Seven years ago the mili-
tary provided Fujimori’s campaigning congressional
backers with helicopter transportation to remote
areas, a favor not extended to the opposition.

Fujimori’s anti-party politics have sparked a host
of imitators. Traditional parties like APRA, AP, and
the smaller, conservative Partido Popular Cristiano
(PPC) continued to field slates, but shifting coali-
tions of candidates now dominate Peru’s elections.
While none has enjoyed the success of Fujimori’s
various groupings, they have easily outdone the
political parties. An opposition group called Unión
por el Perú (UPP, Unity for Peru) came in second in
the 1995 presidential and congressional elections.
Fujimori’s closest competitors in 2000 all ran at the
head of similar “movements.” Lima Mayor Alberto
Andrade, formerly a PPC member, is now running
for president as leader of a group called Somos Perú
(We Are Peru).

These electoral groups differ from the parties in
their lack of strong platforms and permanent organi-
zational structures or even names. Nor do they have
clear ideological orientations, though most tend to
share Fujimori’s free-market policies. Most, like the
parties, are dominated by caudillos whose charisma
they hope will help them win office. Members of
electoral groups like Peru 2000 don’t choose their
leaders; the leaders choose their members as well as
the candidates for lower office, including Congress.
With evident pride, Fujimori announced that he per-

Members of elec-
toral groups like
Peru 2000 don’t
choose their lead-
ers; the leaders
choose their
members as well
as the candidates
for lower office.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

sonally had headed the 10-person team that chose
Peru 2000’s 120 congressional candidates.

“Peru is one of the few countries in the world
without some sort of legislation governing its political
parties,” El Comercio’s Juan Paredes Castro explained.
“We need internal elections, assemblies, mechanisms
of participation, but the parties have resisted that. So
now we have the new caudillos, who are not really
different from the old ones.”

THE PRESS

Peru has a large but fluctuating population of
daily newspapers and magazines. Most of the
Peruvian press suffered financially during the late-
1990s recession, which cut into both advertising and
circulation. The major newspapers are in Lima, par-
tially due to distribution problems and lower literacy
rates in the rural areas. About 27 dailies include sen-
sationalist tabloids and sports journals.

Wages tend to be low. “We are so concerned
about our jobs in a situation of shrinking opportuni-
ties and low salaries,” said Blanca Rosales, who for-
merly edited La República and was a moderator of
Cable Canal de Noticias, a cable news channel. Many
journalists, particularly columnists, have two jobs.
And in the country’s interior, it is not unusual to find
journalists working in government press offices as
well as for the media. 

Among Lima’s newspapers are the serious dailies
like El Comercio, Expreso, La República, Gestión and
Liberación; older sensationalist tabloids like Ojo,
Extra and El Popular; the newer tabloids such as El
Chino, El Tío, El Chato, La Chuchi and Ajá; and the
all-sports papers like Todo Sport and Gol. Outside of
Lima, readers in many cities can buy local newspa-
pers or the national editions of Lima’s major dailies.

El Comercio, run out of the same venerable
building in downtown Lima since 1839, was founded
by the Miró Quesada family. It strives for objectivity,
editorial independence and a sober style.

Many dailies’ owners do not divulge their circula-
tions. The 1999 Editor and Publisher International
Year Book put El Comercio’s weekday circulation at
140,000. The independent Peruvian Media Research

12

CPI estimates El
Comercio’s read-
ership, not sales,

to be nearly
626,000 people
in metropolitan

Lima alone, mak-
ing it Peru’s most
widely read daily.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

Company, CPI, estimates El Comercio’s readership,
not sales, to be nearly 626,000 people in metropoli-
tan Lima alone, making it Peru’s most widely read
daily. El Comercio also distributes successfully in 
the provinces.

According to CPI’s December 1999 report,
Peru’s next most widely read newspaper is the sen-
sationalist Ojo. Founded in 1974 as a conservative
tabloid with a strongly anti-communist bent, Ojo has
a readership of roughly 280,000. Faced with the
competition from the tabloid press, Ojo’s publishers
also put out their own successful, more risqué daily,
Ajá, which CPI places third with a readership of
238,000. Ojo also publishes a sports paper, El Bocón,
read by 118,000 people.

In fourth place, the strongly opposition daily 
La República has an estimated 162,000 readers in
metropolitan Lima, and its strong provincial distribu-
tion network allows the publication of regional edi-
tions. Founded in 1981 by the late leftist congress-
man Gustavo Mohme and several other investors
(including Azi Wolfenson and Carlos Maraví, who
now publish El Chino), La República pioneered a
style which blended news, lengthy features and
analysis, investigative reporting and provocative
headlines in a tabloid format. La República’s pub-
lishers have long received additional income from
the sensationalist tabloid in their stable, El Popular,
with a readership of 118,000. More recently, the
paper began publishing an all-sports daily, Líbero,
which now outdoes El Popular with 128,000 readers.

The Wolfenson group’s El Chino, which
launched the tabloid “yellow” press phenomenon
(known as the “chicha” press in Peru), is now in
fifth place with 147,000 readers. The Wolfenson
group publishers receive additional income from
Todo Sport, with an estimated 117,000 readers, and
in a joint venture publish another daily, El Men,
with 40,000 readers.

Like La República, Expreso is a serious paper
published as a tabloid. Founded in 1961 as a
reformist publication that supported Fernando
Belaúnde’s AP but was not institutionally linked to
it, Expreso became the Fujimori government’s
strongest supporter in the serious press. Expreso has
slid from the strong market position it claimed dur-

13

Peru’s next most
widely read
newspaper is the
sensationalist Ojo.
Founded in 1974
as a conservative
tabloid with a
strongly anti-com-
munist bent, Ojo
has a readership
of roughly
280,000.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

ing the 1980s; CPI now ranks it 11th in readership,
with 78,000 readers. Nevertheless, publisher Eduardo
Calmell del Solar disputes CPI’s calculations and says
Expreso outsells La República. The publishers of
Expreso also publish the sensationalist tabloid Extra,
with 57,000 readers.

In addition to the all-sports dailies, Lima has
business dailies such as Gestión, with 35,000 readers,
and Síntesis, with 14,000 readers. Another newspaper
of interest is Liberación, run by the opposition jour-
nalist César Hildebrandt, who has ties to controver-
sial, Israeli-born businessman Baruch Ivcher.
Liberación has an estimated 56,000 readers. 

The official daily El Peruano publishes news
almost entirely favorable to the government and is
the official gazette of laws and decrees. 

In the provinces, some larger cities have locally
influential newspapers. However, they must compete
with the Lima-based papers, many of which are dis-
tributed nationally and some of which also publish
regional editions in the provinces. The most impor-
tant provincial papers include the La Industria group,
which publishes papers of the same name in three
northern cities and whose flagship paper in Trujillo
is, at 104 years old, one of Peru’s oldest dailies.
Farther north, Piura is home to major local papers
like El Tiempo and Correo, which also publishes
regional editions in the central Andean city of
Huancayo and the southern cities of Arequipa 
and Tacna.

THE CHICHA PRESS 

Chicha is a traditional beverage in the Peruvian
Andes, made from corn and usually fermented. But
the word took on new meaning as huge numbers of
Andean immigrants moved to Lima and transformed
the old colonial capital into a gritty modern metropo-
lis. The Andean immigrants have influenced Peruvian
culture as they have influenced Lima, and one name
for their new hybrid culture is chicha. Originally
applied to a style of music that merges Andean and
cumbia rhythms, chicha has come to refer to a popu-
lar, informal and irreverent style among Peru’s lower
classes — and most recently to a rash of sensational-

14

La República pio-
neered a style
which blended
news, lengthy
features and

analysis, investiga-
tive reporting

and provocative
headlines in a

tabloid format.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

ist tabloids.
Owen Castillo, director of the most successful

chicha daily, El Chino, welcomes the term. “This is
an informal country, and everything informal is
called chicha,” he said. “The chicha press is called
that because it’s informal in its treatment of the
news. But in reality it’s a sensationalist press, just
like the one in London.” 

Luis Peirano, dean of the Catholic University’s
Faculty of Communication Arts and Sciences, said
that in Peru, as elsewhere, “The yellow press has
always existed, and so has sensationalism.” Indeed,
during the 1980s a number of serious dailies
launched sensationalist tabloids to boost their
incomes. La República still publishes the yellow 
El Popular, while Expreso publishes Extra.

In 1995 Moisés Wolfenson, a young entrepre-
neur recently returned from studies in Britain, decid-
ed on a newer, even more sensational formula. With
funding from his father, one of La República’s
founders, Wolfenson founded El Chino — so
named, he said, as a show of support for President
Fujimori, whose popular nickname is “El Chino”
(The Chinese).

“I would love to own an El Comercio or a New
York Times,” said Wolfenson, the paper’s managing
director. “But it’s impossible to start a serious new
paper right now. This is the business.” 

Written in popular slang, with glaring and often
morbid headlines and a single-copy price only one-
third that of its serious competitors, El Chino and its
imitators were an immediate success. 

One reason they succeed is their obsessive and
intrusive coverage of the private lives of Lima’s
lower-class cultural heroes: working-class showgirls
who succeed as dancers in the best strip clubs or on
television variety shows, soap opera actors and
other television celebrities, and soccer players from
the city’s favorite teams. 

Another key to success is price: While the seri-
ous dailies cost S/. 1.50 each (about 43 cents), the
chicha dailies cost S/. 0.50 (less than 15 cents).
Although chicha dailies do not cover political issues
in depth, they typically have one page of political
news and gossip and at least one front-page head-
line about a political figure.

15

Chicha has come
to refer to a pop-
ular, informal and
irreverent style
among Peru’s
lower classes —
and most recently
to a rash of sen-
sationalist
tabloids.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

Allegations persist that the Fujimori government
subsidized the chicha press and gave directives to
editors. These allegations, which editors deny,
became an election-year media issue. 

“The chicha papers are free to say what they
please,” said Jorge Santistevan, Peru’s National
Ombudsman, an independent position. “But this
chicha press is used by the government against the
serious press.” 

In one case, a former editor of the daily tabloid
El Chato said in November 1999 that the paper’s
owner received $1,739 from a government intelli-
gence adviser for each anti-opposition headline. La
República said it had evidence the same adviser was
faxing headlines to the daily El Tío. 

El Chino’s Castillo, who once worked at La
República, an opposition newspaper, denies any con-
tact with the government or the SIN, its intelligence
service. “Our line is to support Fujimori’s re-election,”
he said, “but it’s a coincidence that we have similar
headlines” with the other pro-government chicha
dailies. “Liberación and La República also have simi-
lar headlines. I have no contacts with the director of
the other chicha dailies, and no contact with the SIN.
These accusations are all part of the same dirty cam-
paign war. We exaggerate, but so does La República,
which sometimes has headlines any chicha daily
could envy.” Wolfenson denied receiving government
funds, although he supported Fujimori’s re-election,
disdained the opposition and ran for Congress on
Fujimori’s Peru 2000 slate.

“We disagree with the opposition,” he said, call-
ing two presidential candidates in the April 2000
election, Alberto Andrade and Luis Castañeda,
“clowns.” “There are over 20 papers in Lima alone,
so it’s easy to see that some papers attack the oppo-
sition and others attack the government. I think
there’s a balance in the written press.”

The U.S. State Department also has singled out
the chicha press. The 1998 Human Rights Report said,
“In front-page headlines, as well as in long features in
inside pages, four different newspapers of the yellow
press repeatedly attacked investigative journalists
[from other newspapers], calling them traitors,
Ecuadorean spies and terrorist sympathizers. The 
similar language and style used by the four tabloids

16

“This is an infor-
mal country,

and everything
informal is

called chicha.
The chicha

press is called
that because

it’s informal in
its treatment
of the news.
But in reality

it’s a sensation-
alist press, just
like the one in

London.”
— Owen Castillo, El Chino



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

seemed to indicate that a single entity was orchestra-
ting the entire campaign of calumny and intimidation.”

Sniping among journalists is not new, but
Enrique Zileri, director of the independent magazine
Caretas, said the types of attack in the yellow press
are harsher and frequently inaccurate. For instance,
the chicha press prints stories about people’s sexual
orientations and personal lives rather than about
political issues.

The chicha press also has its defenders. “The
opposition complains about the chicha press’s
attacks. But the chicha dailies have never accused 
a candidate of not being Peruvian, the way Caretas
did with Fujimori two years ago,” said Patricio
Ricketts, until recently a conservative columnist with
the pro-government daily Expreso. Eduardo Calmell
del Solar, Expreso’s publisher, said, “Everyone in
Peru complains about Moisés Wolfenson. But he 
did discover a readership. It’s not fair to say that
because he supports the government he depends
on the government.”

MAGAZINES

Peru’s magazines include the more serious news
weeklies such as Caretas and entertainment week-
lies such as Gente, which features political content.
Like the dailies, the magazines face economic hard-
ship as circulation has fallen considerably in recent
years.

Peru’s most widely read and influential maga-
zine is still Caretas, published by the Zileri family.
Caretas’ investigative reporting and opposition to
the Fujimori government have been notable; it also
provides sophisticated political analysis, although its
anti-government slant is obvious. For a time during
the early 1990s, Caretas faced competition as a
newsmagazine from the weekly SÍ, which in its hey-
day investigated and broke the story that unearthed
the bones of the 10 victims of a death-squad mas-
sacre at La Cantuta University. Nevertheless, SÍ has
dropped drastically in readership, and CPI places it
12th among Peru’s magazines. Due to ownership
and staff changes, SÍ also has moved from a stance
critical of the government to one of open support.

17

Peru’s most wide-
ly read and influ-
ential magazine is
still Caretas, pub-
lished by the
Zileri family.
Caretas’ investiga-
tive reporting and
opposition to the
Fujimori govern-
ment have been
notable.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

TELEVISION

Peruvian television viewers inhabit two separate
and unequal universes. In one universe, a small, cos-
mopolitan audience of about 300,000 cable-TV sub-
scribers receive dozens of news and entertainment
channels from around the world, as well as two
Peruvian cable news channels. The two local cable
news channels, while underfunded, provide a broad
range of news and interviews with leading govern-
ment and opposition political figures. Both channels
are affiliated with newspapers: Canal N is owned by
the El Comercio group, while Cable Canal de Noticias
owners have ties to the Expreso newspaper.

Most Peruvians, however, inhabit the other televi-
sion universe: that of the so-called open signal, or
broadcast television. Peru has close to 246 TV sta-
tions, many of which are affiliated with a network,
according to Elizabeth Fox’s “Latin American
Broadcasting,” published in 1997 by University of
Luton Press.

Lima has seven VHF channels. The three oldest
— channels 4, 5 and 7 — offer national coverage,
she wrote. “Today, Peruvian television in general is
supportive of the Fujimori regime ... who, despite his
non-democratic actions, enjoys a wide following.”

In the past three years, three of the private sta-
tions have changed ownership, reflecting the eco-
nomic turmoil in the Peruvian television industry.
The stations also have been at the center of public
debate because of the current popularity of the “talk
shows” — reality shows in the Jerry Springer or Ricki
Lake model in which guests often come to blows
over highly personal revelations.

Of all the stations, ownership changes at
Channel 2 (Frecuencia Latina) have provoked the
greatest controversy because of its Israeli-born major-
ity shareholder, Baruch Ivcher, who in 1997 was
stripped of his Peruvian citizenship and lost control
of the station after it broadcast investigative reports
on Fujimori’s intelligence service. Under Peruvian
law, only Peruvian nationals can own TV stations.
Ivcher, whose case attracted international attention,
fled to Miami and began an aggressive campaign to
have his rights restored. In November 2000, the

18

Most Peruvians
inhabit the other

television uni-
verse: that of the

so-called open
signal, or broad-

cast television.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

Fujimori government relented, returning Peruvian
citizenship to Ivcher. A month later, Ivcher regained
control of his station, which he said was in econom-
ic shambles with a debt of as much as $30 million.  

When Ivcher lost his citizenship, courts awarded
the station to minority shareholders who turned it
into an organ of overtly pro-government propagan-
da. Current Chairman Mendel Winter was consid-
ered close to the Fujimori government. Its 60-minute
evening news show, “90 Segundos,” and its Sunday
news and political program, “Contrapunto,” are both
pro-government. Before losing control of Channel 2,
Ivcher made “Contrapunto” the channel’s flagship
for investigations into government wrongdoing. That
change was curious because from 1990 until 1996,
Channel 2 broadcast news was viewed as pro-gov-
ernment. After that, the station launched stories criti-
cal of Fujimori’s government. Observers suspected a
rift between the government and Ivcher over unre-
lated matters.

In the early 1990s, the Mexican media giant
Televisa bought the foundering Channel 4 (América
Televisión), the station with the largest reach, from
its Peruvian owners. Since only Peruvians can own
TV stations, Peru’s Radio and Television Association,
under the leadership of Genaro Delgado Parker (at
the time one of Channel 5’s owners), sued to end
Televisa’s control. The Supreme Court ruled for the
plaintiffs, and Televisa sold the channel to the
Crousillat family, although some sources say the
Crousillats borrowed the purchase money from
Televisa itself. 

José Enrique Crousillat is Channel 4’s president,
and son José Francisco Crousillat is executive vice
president. Until September 2000, Channel 4 had a
Sunday magazine show, “Hora 20,” which strongly
slanted its political content in favor of the govern-
ment and against opposition candidates (at former
spy chief Vladimiro Montesinos’ direction, it was
rumored). The station canceled the show shortly
after the videotape aired that showed Montesinos
bribing a congressman. José Francisco Crousillat
appeared in that video, introducing Montesinos to
the congressman and confirming widespread suspi-
cion of his close links to Fujimori’s former intelli-
gence chief.

19

In the past 
three years, three
of the private 
stations have
changed owner-
ship, reflecting the
economic turmoil
in the Peruvian
television industry.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

Channel 4’s morning and evening shows remain
pro-government, and its menu of scandalous talk
shows has boosted its ratings. “Hora 20” was
replaced with “Tiempo Nuevo,” which returned
Nicolás Lúcar to television. Lúcar, brother-in-law of
José Francisco Crousillat, had resigned the previous
year after the Crousillats approved the station’s
recording and broadcast of a first-ever “exclusive”
interview with Montesinos, allegedly without Lúcar’s
acquiescence.

Channel 5 (Panamericana Televisión), one of the
oldest television networks, was long part of the
Delgado Parker family’s media empire, which still
includes Radio Panamericana and the influential
Radio Programas del Perú network. Channel 5
offered extensive political coverage during the 1980s
and early 1990s, when the second generation of
Delgado Parkers — brothers Genaro, Héctor and
Manuel — were a formidable political force in their
own right. The family had a canny strategy for
remaining in favor with the government in power:
Each brother supported a different candidate at elec-
tion times. After Héctor’s death, however, family dif-
ferences led some of the shareholders to sell out to
Ernesto Schutz, an Arequipa paper and mining entre-
preneur who now owns over 70 percent of the chan-
nel. Under Schutz’s leadership, the channel has cut
back on its once-considerable political programming,
a move Schutz attributes to ratings. Channel 5’s three
daily news shows and its Sunday magazine show
“Panorama” are considered mildly pro-government,
although the channel promotes itself as “the only
independent news source in broadcast television.”

Channel 9 (Andina de Radiodifusión) belonged
to the Vera family and after Fujimori’s “self-coup” in
1992 briefly assumed an anti-government stance,
thanks to links between the leading shareholder, Julio
Vera Gutiérrez, and the dissident General Rodolfo
Robles. Vera Gutiérrez now lives overseas, leaving his
son, Julio Vera Abad, in charge of the station.
Nevertheless, like many of Peru’s TV stations,
Channel 9 has fallen deeply into debt and sharehold-
er conflict. Amid the conflicts, the media group of
Mexican entrepreneur Angel González emerged as
Channel 9’s biggest creditor. The channel ended up
in bankruptcy proceedings and a board of creditors

20

Channel 8 (Canal
N), owned by

the El Comercio
group, is political-

ly independent
and, given its cus-

tomary live
transmission of
major political

events, is
arguably the
most direct

source of objec-
tive television
news in Peru.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

now runs it. González and the state tax agency,
Superintendencia Nacional de Administración
Tributaria, or SUNAT, hold the biggest debt and the
most power. Channel 9 has a 40-minute nightly
news show Monday through Friday. The anchor,
Rubén Trujillo, liberally sprinkled his broadcasts
with editorial commentaries which, over the years,
were often quite anti-Fujimori. Channel 9 has no
political programming.

Channel 11 (Austral) is something of an anom-
aly among Peruvian television broadcasters.
Prominent Fujimori supporters such as Education
Minister Domingo Palermo is a shareholder, as was
the recently deceased owner of the now-defunct
pro-government daily El Sol. The station has been
leased to businessman Enrique Mendoza Núñez,
owner of Channel 8 of Arequipa. Under Mendoza’s
leadership, the channel has engaged in a timid polit-
ical glasnost. Its morning news show features Guido
Lombardi, a veteran journalist who has managed to
combine a reputation for independence with close
ties to Alberto Bustamante, who served as Prime
Minister and Justice Minister in Fujimori regimes.
Lombardi has sought to turn the show into a more
open forum for political debate, inviting opposition
candidates and giving their activities ample cover-
age. Late in the 2000 electoral campaign, Lombardi’s
show and the daily news program were canceled,
and “Beto A Saber,” a new nightly talk show hosted
by former reporter Beto Ortiz, became the only pro-
gram with political content on Channel 11.

Lastly, Channel 13 (Global Televisión), like
Channel 9, fell heavily into debt-buying programs
from Angel González, the Mexican media mogul
who is now the station’s biggest creditor. The station
is in bankruptcy proceedings, though shareholder
Genaro Delgado Parker has holdings and is fighting
to regain editorial and economic control.
Nevertheless, one knowledgeable observer of
Peruvian television noted that, since Peruvian law
prohibits foreign ownership of broadcast media, “By
appearing as the biggest creditor but not the owner,
González gets the power without breaking the own-
ership law.” Channel 13 — once home to a staunch
Fujimori critic, journalist César Hildebrandt, and to
an independent daily four-hour news program —

21



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

currently airs no news or political programming.
Peru also has two cable-TV services. Channel 8

(Canal N), owned by the El Comercio group, is politi-
cally independent and, given its customary live trans-
mission of major political events, is arguably the most
direct source of objective television news in Peru.
The other, Channel 10 (CCN), is owned by the pro-
government daily Expreso. Channel 10 invites a broad
range of guests to its extensive political talk shows
and provides an important alternative source of opin-
ion to those fortunate Peruvians who can afford
cable television.

RADIO

Radio is Peru’s most pervasive medium, with
more than 500 stations nationwide, 70 in Lima alone. 

Radio Programas del Perú (RPP) and Cadena
Peruana de Noticias (CPN) are among the most
important radio news outlets. The oldest commercial
station, Radio Miraflores, broadcasts on AM and FM
to the greater Lima area. Started 65 years ago, the sta-
tion has five hours of news each morning as well as
CNN headlines and talk shows, including one con-
cerning the news media. Owner Ricardo Palma was
jailed for over a year in 1997-1998 for tax evasion, a
charge he still denies. 

Outside of Lima, radio plays a key role in
informing people throughout the mountainous coun-
try. In addition, it is the only medium that broadcasts
regularly in indigenous dialects. Many stations have
talk shows dealing with political issues. 

PERUVIAN MEDIA ONLINE

Several of Peru’s most important newspapers and
magazines publish sophisticated online editions. The
Internet arrived in Peru in 1991, relatively early by
Latin American standards, thanks to the efforts of a
pioneering Internet cooperative, the Peruvian
Scientific Network, or RCP. The nonprofit group
began as a cooperative of nongovernmental research
organizations and now has 5,800 subscribers. Its suc-

22

Outside of Lima,
radio plays a key
role in informing
people through-

out the moun-
tainous country.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

cess inspired several other Internet providers, and
today Peruvian consumers can choose from a range
of services. Despite tremendous growth, Peru still
had only 48,000 users at the time the 1998 Internet
Industry Almanac was published. But according to
International Market Insight, this figure placed it
fourth in South America for Internet usage, after
Brazil, Argentina and Chile.

A surprising number and variety of Peruvian
media operate Web sites. These include serious
newspapers like El Comercio (www.elcomerciope-
ru.com), La República (www.larepublica.com.pe)
and Expreso (www.expreso.com.pe); regional
papers like Correo (www.correoperu.com.pe); mag-
azines like Caretas (www.caretas.com.pe); and even
chicha dailies like El Chino (www.edsport.com.pe/
elchino/hoy) and some of the all-sports papers.
These online publications provide most of the cov-
erage of their print counterparts, though given the
few Peruvians with Internet access and the high cost
of local phone calls, they probably are most impor-
tant as an information source for Peruvians living
abroad and those interested in Peru overseas. Radio
Programas del Perú (www.rpp.com.pe) offers live
audio transmissions over the Internet to virtually any
place in the world; CPN Radio also has a news-ori-
ented Web site (www.cpn.com.pe). 

Several Internet portals such as
www.terra.com.pe, www.primerapagina.com and
www.peru.com have sprouted in Peru recently,
offering breaking news, analysis and links to 
other Peruvian media. These portals also have
their own columnists on political, economic and
foreign affairs.

The newest player on the Internet is HYPER-
LINK (http://www.imediaperu.com), which calls
itself a news agency and provides stories and infor-
mation daily. The editor is Cecilia Valenzuela, an
investigative reporter who formerly worked in tele-
vision and print. Luis León Rupp, a businessman,
subsidizes the site. 

The Internet also has played a role in attacking
Peru’s independent media. A Web page bearing the
name “www.aprodev.org.pe” was part of the smear
campaign against journalists like César Hildebrandt,
Cecilia Valenzuela, Angel Páez from La República

23

These online
publications pro-
vide most of the
coverage of their
print counter-
parts, though …
they probably are
most important
as an information 
source for
Peruvians living
abroad and those
interested in Peru
overseas.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

and others. 
In addition, several Fujimori opponents in exile,

including Baruch Ivcher, have used the Internet to
inform supporters of their activities.

THE BUSINESS OF MEDIA

“To have absolute independence [in the media],
you need good business,” said Eduardo Carbajal, edi-
tor of El Comercio. “It’s hard to be independent with-
out profits.” But profits have been in short supply for
Peru’s media for two decades.

When President Belaúnde returned expropriated
media to their owners in 1980, the enterprises “were
in terrible shape economically,” according to Ricketts,
the former Expreso columnist. Television stations
were particularly affected, but the printed press, in 
a saturated market, also had weakened financially.

More recently, the economic slump of 1998-99
left the media in a true “economic crisis,” said Javier
Sirvas, general manager of the Media and Adver-
tising Supervisor, a private corporation that monitors
advertising. 

The print media also have to deal with the high-
ly organized network of newspaper kiosks that near-
ly monopolize Peru’s newspaper and magazine sales.
Papers pay the kiosks between 25 percent and 32
percent of their sales price.

“We have an oversupply of media,” Sirvas said.
“The problem is that there isn’t enough advertising
for all of them.” Recession just worsened the situa-
tion. Private corporations slashed advertising budgets,
but state advertising helped fill some of the gap. In
the provinces, government advertising is often the
only income source for local media. “Private advertis-
ing is down 15 to 20 percent over the past two years,
while state advertising has risen,” Sirvas said. “That
has allowed the media to survive.”

Sirvas said it is hard to determine exactly how
much the government spends on advertising because
media typically negotiate discounted rates, especially
for large clients. Today, however, the state is clearly
the largest single source of advertising revenue 
in Peru. 

According to Samuel Abad, Peru’s adjunct

24

“We have an
oversupply of

media.The prob-
lem is that there

isn’t enough
advertising for all

of them.”
— Javier Sirvas

Media and Advertising 
Supervisor



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

Ombudsman, government advertising has grown
steadily as elections have drawn near. The state was
Peru’s sixth largest advertiser in 1996; by 1997 it was
fourth, and it rose to second place in 1998 and to
first in 1999. Thus, during a period when independ-
ent and opposition journalists have complained of
increasing state pressure, the media have become
relatively more dependent on the government for
financial survival.

Moreover, state advertising grew in real terms,
not just relative to the private sector. According to
figures published by Transparencia, a nongovern-
ment organization, the Peruvian government
increased advertising by 52 percent during 1997-
1999. The bulk of the change was in television
advertising, which rose by 125 percent
($26,106,972). Radio also enjoyed a significant
increase, 351 percent ($4,852,797). State advertis-
ing in daily newspapers increased by 26 percent 
($1.8 million). 

The top 10 recipients of state advertising dollars
are, in order: TV channels 4, 2, 5, 9 and the state-
owned 7; the daily El Comercio; channels 13 and 11;
the daily Expreso, and Radio Programas del Perú. 

The extent to which these placements reflect
political favoritism is difficult to judge, especially
since the state can buy advertising without a public
bidding process. 

El Comercio’s ranking in the top 10 is notewor-
thy given its independent editorial stance; neverthe-
less, it would be almost impossible for any govern-
ment to ignore El Comercio, whose circulation out-
strips any of the country’s other dailies. 

Pro-government media such as Expreso deny
any quid pro quo based on the government’s adver-
tising largess, but Manuel Romero Caro, director of
Gestión, claimed, “The backbone of Fujimori’s re-
election plan is controlling the media, and advertis-
ing is a central tool in that plan.” Even without overt
pressure, self-censorship might be at work in media
hungry for government ads. Even reporters in the
opposition press say they have occasionally been
told to hold off on stories about government 
ministries or agencies that have offered to place
advertising.

If advertising is the government’s carrot, the

25

The print media
also have to deal
with the highly
organized net-
work of newspa-
per kiosks that
nearly monopo-
lize Peru’s news-
paper and maga-
zine sales.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

intervention of the tax agency SUNAT is its stick.
Huge media debts to SUNAT are not uncommon due
to recent financial debility. Romero of Gestión said
the Fujimori government used “taxes as a political
tool.” Others disagree. Eduardo Calmell del Solar said
the government has audited even his pro-government
Expreso three times in three years “because we were
behind in payments.” El Chino’s Moisés Wolfenson
scoffs at the opposition complaints. “We’ve had
SUNAT here many times, and we don’t get much
advertising from the government,” he said.

(Calmell’s reputation took a nosedive in early
2001 when a judge in the post-Fujimori government
issued a warrant for his arrest on charges of corrup-
tion. The judge made the order after viewing a
videotape reportedly showing Calmell and another
news executive with Montesinos counting some $2
million in cash.)  

Still, in this atmosphere, it is not surprising that
when the opposition daily Liberación began to circu-
late, several printers refused to take the account
because they said they feared problems with SUNAT.
And journalist Blanca Rosales said she once called a
former minister in the García government about a
story on security policy. “Please, please forget about
me, forget my name. I just set up a new business
and I don’t want any problems with SUNAT,” he 
told her.

MEDIA ORGANIZATIONS 

Newspaper publishers in Peru established the
Peruvian Press Council to address complaints about
journalistic ethics. The 28 member newspapers must
accept the judgments of a Council of Ethics made up
of nonjournalists such as attorneys. The Council also
provides a place for representatives of different
media to air their differences. 

The Instituto Prensa y Sociedad (IPYS, Press and
Society Institute), which receives funding primarily
from international foundations, monitors conditions
for Peruvian media and organizes training sessions
for journalists. The Freedom Forum has a library for
journalists at the IPYS headquarters. 

Two older organizations, the National Association

26

During a period
when independ-
ent and opposi-
tion journalists

have complained
of increasing

state pressure,
the media have

become relatively
more dependent

on the govern-
ment for finan-

cial survival.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

of Journalists and the Colegio of Journalists, also
monitor journalists’ working conditions. 

In August 1999, a group of journalists joined
opposition Congresswoman Anel Townsend, a for-
mer journalist herself, to form Prensa Libre (Free
Press), an association to promote freedom of
expression. The Fujimori government investigated
group members for allegedly using false documents
in a story, but no one has been charged.

JOURNALISM EDUCATION 

Practicing journalists do not give high marks 
to journalism education in Peru. Blanca Rosales 
said the journalism-school training is “very 
superficial and it gives students no education in
the humanities.”

“There are too many universities producing an
absurd number of journalists,” said Enrique Zileri.
“I’m dubious about the usefulness of undergraduate
journalism degrees in general, anywhere in the
world, but here the schools of communication do
worse because they mix up advertising and journal-
ism. Journalism students have to study advertising
and public relations when they really should see
these topics as the enemies. And there’s no effort to
teach specialties. We desperately need trained busi-
ness journalists, for example.”

Luis Peirano, dean of Catholic University’s
Faculty of Communication Arts and Sciences, calls
journalism education in his country “deplorable.”
“Most working journalists didn’t study journalism,”
he added. “That’s why so many of them still argue
that journalism isn’t something that can be taught in
universities and make fun of journalism programs.
Unfortunately, it’s true that a lot of journalism pro-
grams are a rip-off.”

“Journalism programs are too theoretical,” com-
plained Owen Castillo of El Chino. “The students
need to learn to cover the news. … There are too
many schools of journalism and not enough media
to hire them, so salaries stay low.”

27

“Journalism pro-
grams are too
theoretical.The
students need to
learn to cover
the news. …
There are too
many schools of
journalism and
not enough
media to hire
them, so salaries
stay low.”

— Owen Castillo, El Chino



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

MEDIA’S ROLE IN POLITICS

With political parties largely sidelined to irrele-
vance, Peru’s media have taken on an increasingly
important role in disseminating political information,
shaping opinion and allowing candidates to reach the
public. This is all the more true since the post-“self-
coup” 1993 constitution, which replaced Peru’s multi-
district, bicameral Congress with a unicameral
Congress representing a single national district. With
about 34 percent of the population in Lima, the
change consolidated the hegemony of Lima’s media
in national politics, according to Ramiro de Valdivia
of the National Electoral Board, the state entity that
oversees elections. 

Historically, most of Peru’s media have never
played a neutral role in partisan politics. Even the
nonpartisan media often express passionate political
views. For instance, El Comercio, known for its
efforts at objective and independent coverage,
refused for decades to even print the name of APRA,
then Peru’s largest political party, after an APRA
member assassinated a member of the newspaper’s
founding family, José Antonio Miró Quesada, in 1935. 

“It’s legitimate and even indispensable for the
media to have opinions,” said Patricio Ricketts, a con-
servative former columnist for the pro-government
daily Expreso. “But the media here are overtly parti-
san. There’s no sense of fair play. In Peru, having a
paper has been seen as a means to power.”

After the return to democracy in 1980, one of
President Belaúnde’s first measures was to return the
media to their owners and guarantee complete press
freedom. Popular support for freedom of expression
runs very high. A 1999 poll by Propuesta Ciudadana,
a nongovernmental agency working to strengthen
civil society, showed that Peruvians rank it as either
the most important or second most important charac-
teristic of a democracy.

As a result, press freedom was unfettered in the
1980s. Even the Shining Path and the Tupac Amaru
Revolutionary Movement, which did their violent best
to destroy Peru’s constitutional democracy, could
freely circulate their newspapers — El Diario and
Cambio — thus openly representing their views.

28

Historically,
most of Peru’s

media have
never played a
neutral role in

partisan politics.
Even the non-
partisan media
often express

passionate 
political views.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

Ironically, even though the García government was
slow to take legal action against the Shining Path’s
El Diario, a death squad allegedly linked to his gov-
ernment bombed the newspaper’s offices. 

Prior to Fujimori, the Belaúnde and García gov-
ernments sought to influence media coverage in
various ways. Friendly newspapers, magazines and
TV stations often found themselves the media of
choice for advertising by state banks, agencies and
companies. All media, regardless of their stances
toward the government, received certain kinds of
support. Newspapers and magazines, for instance,
received preferential exchange rates for paper
imports; the government effectively subsidized their
production by selling dollars to them at below the
market or official rates. The media also received 
tax breaks. 

During the 1980s, the sharpest challenges to
freedom of expression occurred in the context of
the counterinsurgency effort, which designated large
swaths of country as Emergency Zones and placed
them under military control. The military command
sought to restrict, or at least control, journalists from
the major Lima-based media and the foreign press
who wanted to travel to the Emergency Zones. In
the Emergency Zones themselves, in places like the
highlands of Ayacucho and the cocaine-rich jungles
of San Martín, restrictions could be far more sinister,
sometimes taking the form of death threats against
independent journalists from both government secu-
rity forces and terrorists. One of the victims was
Tampa Tribune columnist Todd Smith, whom
Shining Path guerrillas murdered in November 
1989 in the Huallaga Valley. Another was Barbara
díAchille, El Comercio’s famed environmental
reporter.

Except where the counterinsurgency was con-
cerned, the media showed few qualms about
aggressively investigating the government,
denouncing its excesses and publicizing the oppo-
sition’s views. During the war against terrorism,
critical reports about human rights abuses were
common in newspapers like La República as well
as on TV programs like Channel 4’s “En Persona”
show (then hosted by César Hildebrandt). The
media investigated and denounced corruption and

29

Prior to Fujimori,
the Belaúnde and
García govern-
ments sought to
influence media
coverage in vari-
ous ways. … 
All media, regard-
less of their
stances toward
the government,
received certain
kinds of support.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

drug trafficking, often forcing usually passive gov-
ernment agencies to open at least token investiga-
tions. Broadcasters like the Delgado Parker group’s
Panamericana Televisión and Radio Programas del
Perú were notable for the ideological latitude of
their interviewers and commentators, who ranged
from staunch conservatives to Marxists.

A sharp test of media independence came in
1988, when García’s government tried to expropriate
the country’s private banks. The measure met with
almost uniform condemnation by the private televi-
sion networks, which worried about further consoli-
dation of advertising dollars in the government’s
hands. Broadcasters joined the constellation of forces
that succeeded in defeating the measure. 

The end of the García government signaled the
end of broad government subsidies for the media,
although Fujimori’s government still supported the
media with advertising revenue. The economic
adjustments in 1988 and 1990 made benefits like sub-
sidized import dollars and tax exemptions a thing of
the past. The Fujimori government also increased the
power of SUNAT, which aggressively began collect-
ing taxes from all sectors of the economy, including
the media. Peru is one of the few countries in the
Western Hemisphere to charge a sales tax on circula-
tion, said Zileri of Caretas. Most countries tax only
advertising, he explained, but Peru slaps newspaper
and magazine sales with an 18 percent sales tax.

In the wake of the 1992 coup, Fujimori also
passed a sweeping decree which, among other
things, banned “apologies for terrorism.” Journalists
from El Diario and Cambio, which supported the
insurgencies, were arrested and imprisoned. Shortly
after Fujimori’s “self-coup” of April 5, 1992, El Diario
Deputy Editor Janet Talavera was killed when securi-
ty forces stormed a section of Lima’s Canto Grande
prison, which had come under the Shining Path’s
control.

Immediately after Fujimori’s 1990 defeat of novel-
ist Mario Vargas Llosa, the media climate was gener-
ally good. Investigative journalism, which had begun
to flourish during the previous decade, became insti-
tutionalized as the major dailies and magazines set
up permanent investigative units that often explored
government abuses. In one case, SÍ magazine investi-

30

During the
1980s, the

sharpest chal-
lenges to free-

dom of expres-
sion occurred in

the context of
the counterinsur-

gency effort.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

gated the security forces’ kidnapping and murder of
nine university students and a professor from La
Cantuta University. The government ultimately put
on trial the death squad that was responsible. 

This relatively sunny situation for independent
journalism darkened suddenly after the 1992 “self-
coup.” The government censored all the media and
shut down those, like Radio Antena Uno, which had
provided a forum for members of the shuttered
Congress. Its editorial offices occupied by military
censors, the daily La República published blank
pages rather than submit to the censorship.
Government forces also arrested journalist Gustavo
Gorriti — known for his investigative reports on
Peru’s de facto intelligence chief, Vladimiro
Montesinos — and the staff of another defiant radio
station, Radio Red. While many daily and weekly
newspapers opposed the self-coup, Lima’s six pri-
vate TV channels either supported the Fujimori gov-
ernment or remained neutral. “Television stations
buckled under and supported the government,”
Zileri said.

International condemnation and the sense that
censorship might erode the government’s popular
support (Fujimori’s approval ratings rose to 81 per-
cent in the wake of the self-coup) soon led the gov-
ernment to lift all controls on freedom of expres-
sion. For the next few years, the Fujimori govern-
ment did little more than its predecessors in the
1980s to influence press coverage. Jorge Santistevan,
Peru’s Ombudsman (an independently elected posi-
tion), said the 1993 constitution copied the liberal
language concerning press freedom from the 1979
constitution, which in turn had borrowed the lan-
guage from the Interamerican Convention on
Human Rights.

But underlying changes had already begun in
Peru in the early 1990s. Most important were legal
maneuverings to allow presidential reelection. The
extent of government influence in a country like
Peru, where state power is highly centralized, divi-
sion of power limited and civil society weak, was
one reason the Peru Constitution in 1979 forbade
incumbents to run for office — as did most Latin
American constitutions. After the 1992 coup, a pro-
Fujimori constituent assembly wrote a new constitu-

31

Except where 
the counter-
insurgency was
concerned, the
media showed
few qualms about
aggressively inves-
tigating the gov-
ernment,
denouncing its
excesses and
publicizing the
opposition’s
views.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

tion allowing Fujimori to run for a second term. Later,
Congress reinterpreted the constitution to allow
Fujimori to run for a third term, permitting him to
keep using the incumbent’s machinery of power.

The government’s maneuverings to allow
Fujimori a third term helped to create the divisive
media atmosphere leading up to the 2000 election.
“The political climate is very polarized between those
who really want Fujimori and those who hate
Fujimori,” said Moisés Wolfenson. 

Connections between politics and the media only
heightened the polarization. For instance, Gustavo
Mohme, the late director of the daily La República,
was an opposition candidate for congressional re-
election. On the government’s slate, one congression-
al candidate was Jorge Lazarte, director of a now-
defunct pro-government daily who defended the
government’s record on press freedom during an
October 1999 meeting of the Inter American Press
Association. Several other journalists and media fig-
ures, including Wolfenson, also were congressional
candidates. 

This divisiveness has meant that pro-government
and opposition media differ sharply in their evalua-
tion of press freedom in Peru. Since the government
drove out television owner Baruch Ivcher in 1997
and handed over Channel 2 to its supporters, the 
station has become a sharp critic of those who say
press freedom is at risk. For example, when El
Comercio’s director, Alejandro Miró Quesada, report-
ed to IAPA on what he called “the somber state of
press freedom in Peru,” Channel 2 editorialized that
IAPA had been “diverted from its proper course, the
defense of freedom of expression, in order to ...
defend liars, protect impostors and applaud the blind
and corrupt.” 

Since 1997, press freedom came under increasing
pressure from a government determined to ensure re-
election of the incumbent.

MEDIA UNDER THREAT 
IN THE FUJIMORI REGIME 

The Fujimori government’s decision to strip
Ivcher of his nationality and of Frecuencia Latina

32

International
condemnation
and the sense

that censorship
might erode the

government’s
popular support

soon led the
government to

lift all controls on
freedom of
expression.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

33

(Channel 2), of which he was majority shareholder,
represented in some minds a turning point in
media-government relations. 

Sparking the government’s campaign against the
former Fujimori ally was Channel 2’s series of inves-
tigative reports exposing abuses in the National
Intelligence Service (SIN) and Vladimiro Montesinos’
suspiciously high tax returns for several years. Since
then, harassment and intimidation campaigns have
targeted other media and a number of well-known
investigative journalists. 

“In 1998, the military intelligence services have
been particularly active against opposition media,
including printing defamatory articles against them
in the sensationalist pro-government press,” accord-
ing to the Freedom House report. 

“I’ve been followed, and I’ve seen transcripts of
my own taped phone calls,” said Rosana Cueva, an
investigative reporter who worked at Channel 2
when Ivcher was in charge and now is CNN en
Español’s Peru correspondent. After one piece
showed how presidential image-makers directly
intervened in a competing station’s (Channel 4’s)
coverage, Cueva received a phone call playing the
entire story back to her. “They want you to know
they’re checking up on you. It’s a form of intimida-
tion,” she said. Other investigative journalists report
similar harassment such as phone calls which play
back tapes of their original conversations. Journalists
also report hearing from acquaintances that the SIN
has blacklisted them.

José Arrieta, former head of Channel 2’s inves-
tigative unit, received political asylum in the United
States in 1998 after he received death threats.
Arrieta, who has reported on government human
rights violations, also was audited by the tax agency
SUNAT and accused of providing false information
to the government.

And in April 1997, Blanca Rosales, a former edi-
tor of La República, was abducted and held at gun-
point for 40 minutes, an assault she believes was
part of the government’s effort to silence the daily’s
investigative reporting.

As during the years of the counterinsurgency,
independent journalism is riskier outside of Lima.
“Maintaining the independence of the media in the

“The military
intelligence serv-
ices have been
particularly
active against
opposition
media, including
printing defama-
tory articles
against them in
the sensationalist
pro-government
press.”

— Freedom House, 1998



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

current circumstances has become an expensive lux-
ury,” said Hugo Coya, director of the daily La
Industria in the northern city of Trujillo. Though La
Industria is 105 years old, the newspaper “has never
faced such a difficult situation, and I don’t just mean
in economic terms,” Coya said. 

Radio Marañón, a church-supported station locat-
ed near the Ecuadorean border and one of Peru’s
biggest army bases, has suffered intense harassment,
apparently due to its efforts to expose forced and
illegal recruitment practices. According to Peru’s
National Ombudsman’s office, Radio Marañón
received threatening phone calls in early 1999, some-
times as many as eight calls in one hour. The calls
included insults and death threats against the station’s
journalistic staff. Anonymous gunmen shot and seri-
ously wounded radio announcer José Luis Linares at
his home in March 1999. Although the police ruled it
a burglary attempt, the Ombudsman’s office said the
theft accompanying the shooting was a clumsy effort
to disguise its political motive. Later, the homes of
several other Radio Marañón journalists were burglar-
ized. “It cannot be possible that in three months
everyone at the radio would just happen to suffer
this kind of problem,” said Roberto Pereira of the
Ombudsman’s office. 

In December 1999, authorities shut down Radio
Libertad, an opposition radio station based in Trujillo.
The government said the station lacked the proper
license, but Director General Carlos Burmester said
the station has been operating and periodically
renewing its license for almost 50 years.

These pressures take a special toll because
provincial media play a crucial role as outlets for citi-
zen expression outside Lima.“We have people com-
ing to us every day who think the press is the only
institution open to them when their rights are threat-
ened,” said Coya of La Industria. 

Despite the pressure, investigative journalism
continues in Peru, although self-censorship is an
issue. “Self-censorship — keeping quiet so as not to
discomfit the powerful — is becoming a cancer,”
Coya said. 

Angel Páez, head of La República’s investigative
unit, said these conditions lead to self-restraint. “I
can’t call or e-mail my contacts, and if I go out to

34

Investigative
reporters and

their media addi-
tionally have suf-

fered attacks
from an unusual

quarter — Lima’s
thriving chicha, or

sensationalist,
press.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

35

Government also
controls the
media by selec-
tively releasing
information,
reporters say.

meet them I might be followed,” he said.
Journalists also have been the targets of various

smear campaigns. Directors of pro-government and
independent media received a series of “Intelligence
Notes,” accusing well-known investigative journalists
of ties to the Shining Path. Journalists believe the
SIN distributed the reports.

Investigative reporters and their media addition-
ally have suffered attacks from an unusual quarter
— Lima’s thriving chicha, or sensationalist, press.
Angel Páez, the late Gustavo Mohme of La
República and other journalists faced a smear cam-
paign in the chicha dailies, which ran front-page
headlines and photographs labeling them as spies
and homosexuals, among other things. Páez collect-
ed 90 articles attacking him. The attacks were
almost eerily similar in language, tone and content.

For Páez, the chilling effect of the threats and
the smear campaigns are obvious. “Until 1995 there
were several investigative units in the Peruvian
press, and we were proud of our work,” he said.
“But then it became increasingly obvious that we
threatened the government’s plans of remaining in
power. And our role became more and more impor-
tant because there was neither an independent judi-
ciary nor an independent Congress. So the pressure
began, the investigative units began to disappear,
and a new kind of investigative journalism appeared
— the chicha press’s ‘investigation’ of opposition
and independent figures, and even of other journal-
ists — in order to discredit those who criticize the
government.”

CONTROL OF INFORMATION

Peru’s Constitution guarantees access to informa-
tion, but a lack of laws and customs often impedes
journalists. Government also controls the media by
selectively releasing information, reporters say. 

“We would like for government officials to
answer our questions,” said Juan Paredes Castro,
political editor of El Comercio. “Sure there are offi-
cial communiqués, but if you ask for any additional
information you don’t get it. This situation existed
under Belaúnde and García, but it has become more



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

evident today.”
Blanca Rosales agreed. “Information is much

more centralized now,” she said. 
According to Manuel Romero Caro, president of

the Gestión Corporation, which owns the business
daily Gestión and the radio network CPN, govern-
ment retaliation for stories it dislikes can be swift.
Romero Caro says he believes his radio network, one
of two news radio stations, is not invited on presi-
dential trips because of an interview the station did
with Baruch Ivcher.

The lack of judicial independence also has ham-
pered media freedom. “Peruvian journalists can no
longer count on the courts to defend their rights,”
said Reporters Sans Frontières in November 1999.
“The independence of the judiciary has not been
guaranteed since the introduction of the government-
controlled system of ‘provisional judges’ in 1992.” 

Today, nearly two-thirds of Peru’s judges are
considered provisional, meaning that due to political
considerations, they were promoted to higher judicial
levels than they merit. Provisional judges tend to fol-
low the government’s instructions in their votes since
they know the government also can strip them of
their positions.

The Fujimori government also decided to stop
recognizing the Inter American Court of Human
Rights, depriving Peruvians of their right to appeal 
to an international court, RSF said.

In some cases, victims of smear tactics in the 
yellow press have had little luck in seeking legal
redress. However, Caretas magazine lost a lawsuit 
for calling Fujimori ally Montesinos “Rasputin.”

Additionally, in legal disputes between TV-station
shareholders, the courts generally decide in favor of
the pro-government side. 

COVERAGE OF THE 
PRESIDENTIAL CAMPAIGN 2000

Newspapers use a variety of strategies to cover
elections and other political news. A pool of
reporters covers the president, while another pool
covers Congress. During the campaign, newspapers
assigned reporters to cover the candidates on a daily

36

“Peruvian jour-
nalists can no
longer count

on the courts
to defend

their rights.”
— Reporters Sans

Frontières, November 1999



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

basis. But journalist Blanca Rosales said staff short-
ages often meant that individual journalists did not
become experts on single subjects or candidates.

In general — and especially during presidential
elections — El Comercio, as the country’s top-selling
newspaper, devotes the most resources to political
coverage. It assigns an editor and a team of journal-
ists to full-time political coverage. The newspaper
also has an investigative team, which delves into
political subjects. 

Political columnists are other important sources
of news and analysis, and political reporters make
heavy use of polling data. 

The newspapers’ editorial and opinion pages
focus often on political subjects. In Peru, the editori-
al pages closely resemble the tone and content of
the news pages: El Comercio’s editorials take a firm
but measured tone, critical of the government but
eager to propose solutions to the country’s political
impasse; La República and Expreso run editorials
which are as passionately anti- or pro-government
as their front-page headlines.

Political coverage in general has dwindled on
Peruvian television since the 1980s. The stations air
fewer political programs, and the remaining maga-
zine shows now devote most of their time to “info-
tainment.” During the presidential election, Ricketts
attributed the decline in political shows to a drop in
ratings. “Part of the reason is ratings,” said the for-
mer Expreso columnist. “Peruvians no longer believe
in politics or politicians. There used to be interest in
politics, but now people don’t want to see or hear
the politicians. Who wants to watch political pro-
grams? Nobody.” 

To a certain extent, Santiago Pedraglio of
Transparencia, a Peruvian civic organization, agreed.
“Television builds opinion, but it also reflects it,” he
said. In the 1980s, opposition parties and unions
were strong, but their strength has declined.
“Fujimori’s control over the media is possible
because the way has been paved for him,”
Pedraglio said. 

37

In general — and
especially during
presidential elec-
tions — El
Comercio, as the
country’s top-sell-
ing newspaper,
devotes the most
resources to
political coverage.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

COVERAGE OF THE FIRST ROUND

Press coverage of the first round of elections was
sharply divergent, with newspapers like La República
and Liberación consistently criticizing the govern-
ment’s re-election campaign, while Expreso and the
chicha press attacked the opposition candidates. 

Despite its initially neutral approach, El Comercio
became more partisan after publishing a spectacular
investigative scoop that proved to be the most impor-
tant story of the 2000 campaign. 

In late February and early March, El Comercio
and cable’s Canal N, which the newspaper owns, ran
a series of investigative reports detailing how one of
what were then four groups in the government’s
electoral alliance allegedly forged an estimated one
million signatures to win a place on the ballot. The
investigation was the fruit of months of research to
corroborate accusations by two witnesses who said
they had been among the dozens of people hired to
forge signatures. Two more participants in the forgery
eventually came forward. The reports also alleged
that high-level Fujimori allies and congressmen
directed the fraud.

The country’s media reacted predictably, with
opposition media like La República and Caretas
echoing El Comercio’s findings while the chicha
press, broadcast television, Expreso and the CCN
cable news channel launched full-fledged attacks on
the investigation. In addition to alleging that one of
the witnesses was a drug addict and murderer, these
media charged that El Comercio’s investigative team
was led by Communists determined to destabilize the
government.

After a flurry of denials, the government
launched two investigations into the report, one in
Congress and one by a special prosecutor. Despite
public demands that the investigators report their
findings before the first round of elections on April 9,
they did not do so until June and July — after the
second round. 

Surprisingly, both inquiries found the four
whistleblowers culpable but laid little blame on the
upper ranks of the governing electoral alliance. The
special prosecutor for electoral matters charged the

38

As much as the
Fujimori govern-

ment put the
heat on the

printed press
during his re-

election bid, the
broad reach of

television
remained much
more important

to him.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

four, along with a government-party city council-
man, of fraud. They face sentences of two to 10
years each. Peruvian legislation offers no protection
to whistleblowers, although if a judge finds that they
offered “sincere confessions,” their sentences could
be suspended. In any case, the outcome of the offi-
cial investigations could well have a further chilling
effect on investigative journalism in Peru.

Shortly after breaking the election fraud story,
both El Comercio and Canal N came under
increased government pressure. The newspaper
faced reopened judicial proceedings for allegedly
misusing subsidies during the previous APRA gov-
ernment, while Canal N was fined roughly $120,000
for inadvertently broadcasting polling data during a
live elections forum sponsored by a government
agency. (The fine was later reduced to $80,000.)

However, as much as the Fujimori government
put the heat on the printed press during his reelec-
tion bid, the broad reach of television remained
much more important to him. “Fujimori governs
through television,” said Alfredo Barnechea, a politi-
cal analyst. 

Added one government adviser: “Fujimori does-
n’t give a damn about what the middle and upper
classes think. His whole emphasis is on maintaining
his base among the poor.”

With the notable exception of a new morning
news show on Channel 11, before the first-round
election, television heavily favored coverage of
Fujimori, giving far less coverage to the opposition.
Transparencia’s figures on TV coverage of the presi-
dential candidates showed that Fujimori received
26.3 percent of total coverage on Peru’s private
broadcast channels during Jan. 11-25, 2000. Alberto
Andrade, the Lima mayor who at the time was run-
ning second, received 20.6 percent of the air time.
Other candidates received 1 percent to 13 percent
of the coverage. Transparencia noted that its figures
did not take into account either the bias or content
of the coverage. 

But these figures are deceptive. Excluding
Channel 11, which covered opposition candidates to
a greater degree than other stations but had low rat-
ings, Fujimori enjoyed 42 percent of candidate cov-
erage on four stations. Andrade received 35 percent,

39

Before the first-
round election,
television heavily
favored coverage
of Fujimori, giving
far less coverage
to the opposition.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

and the other candidates received 1 percent to 6 per-
cent. A January survey by the independent pollster
Apoyo showed Luis Castañeda would receive 14 per-
cent of the votes, versus 16 percent for Andrade and
41 percent for Fujimori. Yet Castañeda, who unlike
Fujimori and Andrade held no elected position,
received only 6 percent of the coverage during the
period studied.

Government supporters said the broadcasters
widely covered Fujimori because he was the incum-
bent, knew how to make news and traveled widely
in the country.

But some news reports claimed that television
bowed to Fujimori’s image-makers. For instance,
opposition journalist César Hildebrandt, then working
for Channel 13, made public a tape in which
Channel 4’s executive vice president José Francisco
Crousillat received instructions from Fujimori adviser
Daniel Borobio about how to handle that evening’s
headline news. Nicolás Lúcar, Crousillat’s brother-in-
law and former anchor of Channel 4’s weekly news
magazine “La Revista Dominical,” resigned, alleging
he did not know that a first-ever “exclusive” inter-
view with Vladimiro Montesinos, the de facto intelli-
gence chief, had been coordinated between reporter
Alamo Pérez Luna, Crousillat and Montesinos, who
directed his own questioning. (Lúcar returned to the
station a few months after the incident)

Peruvian law does little or nothing to level the
playing field between incumbents and the opposi-
tion. “The only thing the president can’t do is prose-
lytize while he’s inaugurating public works,” said
Ombudsman Santistevan. “He can inaugurate public
works, but he can’t ask for votes while doing so. And
if he uses official vehicles while actively soliciting
votes, he has to pay for the gas.”

Therefore, the president can invite friendly jour-
nalists along with him on a government-funded heli-
copter ride to inaugurate an irrigation project in a
remote Andean province and receive plenty of posi-
tive free coverage as long as he doesn’t mention the
upcoming election.

The problem was aggravated by the private TV
stations’ decision to refuse campaign advertising from
all candidates. True, Fujimori’s 1990 election proved
that extensive television advertising in Peru hardly

40

Government
supporters said

the broadcasters
widely covered

Fujimori because
he was the

incumbent, knew
how to make

news and trav-
eled widely in

the country.
But some news
reports claimed

that television
bowed to
Fujimori’s 

image-makers.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

guarantees victory. In 1990, presidential front-runner
Mario Vargas Llosa far outspent Fujimori and his
other rivals with a sophisticated ad campaign. 

“The influence of television isn’t definitive, but it
is decisive in most cases,” says Daniel Zovatto, an
experienced electoral observer from the
International Institute for Democracy and Electoral
Assistance, IDEA. “Television’s influence is even
greater in a presidentially dominated system like
Peru’s,” he said.

The decision to turn down political ads was
remarkable, particularly since the country was in a
recession and advertising income was so weak,
Zovatto said. “This must be the only country in the
world where the television stations have agreed not
to sell campaign advertising,” he said.

Some analysts argued that the stations’ position
was understandable given the history of campaign
advertising in Peru. TV stations already were leery
of accepting such ads because of past payment
problems, said Javier Sirvas, general manager of the
Media and Advertising Supervisor, a private corpora-
tion that monitors advertising. “In the past, the can-
didates went to the television stations and asked for
advertising space, but they didn’t pay their debts if
they didn’t win,” he explained. However, candidates
in 2000 reported being turned down even when
they offered to pay in advance.

While the stations were not running any cam-
paign ads — even the incumbent’s — they
remained attached to the cash cow of government
advertising. “The channels say, ‘I don’t run any cam-
paign ads,’ but they don’t say, ‘I don’t run any state
advertising,’” said Transparencia’s Rafael
Roncagliolo. Given Fujimori’s high recognition level
among Peruvians after a decade in power and
extensive state advertising, the absence of advertis-
ing from opposition candidates exacerbated any
imbalance in air time. Besides, all state advertising
ended with the slogan, “Peru, A Country With A
Future,” in the exact typeface and layout of
Fujimori’s Peru 2000 logo, and Fujimori often repeat-
ed the slogan during his campaign.

In many countries, the law gives candidates
equal access to the airwaves, and some try to limit
advertising spending in order to level the playing

41

Peruvian law does
little or nothing
to level the play-
ing field between 
incumbents and
the opposition.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

field. In Peru, such laws cover only state-owned media. 
A team of international observers from The

Carter Center in Atlanta and the U.S.-government-
funded National Democratic Institute said in advance
of the April 2000 election that media organizations
should “make available broadcast time and print
space at normal market rates and without discrimina-
tion among political parties.” All broadcast television
stations reacted by saying they would grant all candi-
dates free air time a month before the election. 

The stations did offer brief spots in which con-
gressional candidates could address the public. But
opposition candidates complained the air time was
too little to overcome months of noncoverage. One
opposition congressional candidate, Luis Iberico, a
former journalist who worked for Baruch Ivcher, said
the broadcasters simply vetoed his prepared statement.

Apart from the free spots, equal coverage
remained elusive. Despite promises to the contrary,
the broadcast TV channels amply favored Fujimori
both during and immediately after the April 9 elec-
tion. For instance, every broadcast channel ran
Fujimori’s final campaign rally live for almost two
hours, while giving only brief coverage to the closing
rallies of the other candidates. On the other hand,
cable news channel Canal N gave extensive live 
coverage to the campaign rallies of Fujimori’s main
opponent Alejandro Toledo but did not cover
Fujimori’s own rallies so thoroughly.

This one-sidedness was especially notable given
an exciting last-minute surge by Toledo, who began
the campaign as a relative dark horse. Despite his
campaign’s newsworthiness in the days before April
9, Toledo received little attention from the broadcast
channels. 

Eduardo Stein, the Guatemalan diplomat who
headed the OAS electoral observer mission, saw the
television coverage as one of the gravest failings con-
cerning the April first-round election. During a post-
election interview with Caretas, he called for
improved “access to the communications media,
above all broadcast television.”

The April 9 election proved explosive, further
polarizing Peruvian society. Exit polls gave Toledo a
6-point lead over Fujimori. Yet when the official vote
count began to come in, those results suddenly

42

Given Fujimori’s
high recognition

level among
Peruvians after a
decade in power

and extensive
state advertising,

the absence of
advertising from

opposition candi-
dates exacerbat-
ed any imbalance

in air time.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

flipped, placing Fujimori ahead and apparently close
to winning the “50 percent plus one” needed for a
first-round victory. The TV stations had to take back
their initial announcements of a Toledo victory and
proclaim Fujimori the winner instead. 

Public reaction was fast and furious. A crowd of
Toledo supporters which had gathered to celebrate
his apparent victory in downtown Lima turned into
a protest rally which quickly swelled with thousands
of Peruvians convinced that fraud had occurred.
When the demonstrators marched to the presidential
palace, police tear-gassed them. They eventually dis-
persed, but over the ensuing days and weeks thou-
sands continued to demonstrate in cities around the
country. Their conviction that the Fujimori govern-
ment was illegitimate turned Toledo into the stan-
dard-bearer of Peru’s biggest social movement in
two decades.

Little of this intense political activity made it
onto Peruvian television screens except where 
cable subscriptions allowed transmission of Canal N.
Although an estimated 30,000 people spontaneously
gathered for the election-night protest, most chan-
nels abruptly ended election coverage as soon as
the results flipped. The state-owned channel began
showing film clips of folk musicians, while other
channels ran films and regularly scheduled programs. 

The broadcast information blackout continued
for days, as OAS mission chief Stein noted on
April 14: “Despite the national tension, despite 
the country’s polarization between a group which
favors the president and a group which favors 
the opposition, most of the television channels
didn’t show anything. … This audiovisual absence
is equivalent to an informative wall which in 
my opinion is unworthy of the basic tenets of
democracy.”

The vote-counting process dragged on for days,
deepening public and international suspicion that
the government was engaging in fraud and planned
to declare Fujimori the winner in the first round.
The OAS, the European Union and the United States
all called on the government to permit a runoff elec-
tion between Fujimori and Toledo. In the end, the
National Office of Electoral Processes announced
that Fujimori had fallen just shy of the 50 percent

43

In many coun-
tries, the law gives
candidates equal
access to the air-
waves, and some
try to limit adver-
tising spending in
order to level the
playing field. In
Peru, such laws
cover only state-
owned media.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

needed for a victory. The government scheduled a
second-round election for May 28, within one month
of the legally required publication of first-round
results, defying requests for a delay from the OAS
mission, the Toledo campaign and the international
community.

COVERAGE OF THE 
SECOND ROUND

While insisting on the May 28 date, the govern-
ment was eager to tout its democratic credentials,
and the second-round campaign showed at least cos-
metic improvements in the media’s role. For instance,
TV coverage still favored Fujimori but became far less
one-sided. Toledo’s campaign activities began to
receive air time, though not as much as Fujimori’s
and often accompanied by negative editorializing.
Toledo also managed to run campaign spots on both
broadcast and cable television.

Channel 5 came closest to truly broadening its
coverage, even running an interview in which novel-
ist and former presidential candidate Mario Vargas
Llosa bitterly criticized what he labeled the Fujimori
dictatorship and its blackmail of the media. 

Similarly, the role of the chicha press shifted dur-
ing the second round. Leaving behind the vitriolic
front-page attacks on Toledo that characterized them
during the final weeks of the first-round campaign
(and after having helped pulverize former favorites
Andrade’s and Castañeda’s electoral options), the
chicha dailies opted for a strategy of lavishly covering
Fujimori’s electoral promises and largely ignoring
Toledo. 

Anthropologist Carlos Iván Degregori, writing for
a human rights group’s newsletter, noted one exam-
ple of the chicha press’s coverage after the first
round. In the city of Cusco, Fujimori lifted a seasonal
fishing ban. The announcement “was so minor that
El Comercio, La República, Gestión and even the
unconditional Expreso did not include it in their cov-
erage of the presidential visit to Cusco,” Degregori
wrote. But “El Chino, El Tío, El Men, El Mañanero, El
Chato and La Yuca covered the country’s kiosks with
positive front pages about the lifting of the ban,” rais-

44

The chicha 
dailies opted for

a strategy of 
lavishly covering
Fujimori’s elec-
toral promises

and largely 
ignoring Toledo.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

ing the promise of additional jobs from the action. 
That day, front-page headlines in El Chino

declared, “Chino Fuji lifts the fishing ban, creating
thousands of jobs along the entire coast.” El Tío
echoed, “Chino Fujimori lifted the ban. Fishermen to
work.” La Yuca announced, “Fujimori ended the
ban! The whole coast is celebrating.” El Mañanero
crowed, “Fujimori’s jobs plan in full sail. Prez ended
the ban.” El Men declared, “Prez Fujimori put jobs
plan to work in Chimbote by lifting fishing ban.”
Lastly, El Chato announced, “Fujimori lets the fisher-
men go to sea and lifts the ban.” 

Although the vicious personal attacks on Toledo
had subsided, the Orwellian sense of coordinated
coverage remained.

Other press freedom problems persisted: On
May 24 unidentified individuals allegedly tortured
Fabián Salazar, a contributor to La República and
head of public relations at Channel 2 during Ivcher’s
tenure. The alleged torture took place, according to
Salazar, immediately after he had supposedly
obtained videos and documents showing that
Vladimiro Montesinos had met with national elec-
toral officials at the headquarters of the National
Intelligence Service. During the alleged incident,
Salazar claims, the individuals sawed open his arm
and stole the supposed videos and documents. One
medical doctor publicly declared that Salazar’s wrist
wounds looked suspicious to him and that he could
not confirm the alleged torture. The media raised
suspicions that Salazar had staged the whole inci-
dent to gain notoriety.

These media problems during the second-round
campaign were part of larger concerns that led
Toledo to withdraw from the second round and call
on his supporters to either boycott the election or
spoil their ballots. However, the government pro-
ceeded with the election, stating that Toledo never
officially withdrew. On May 28 Fujimori won his
third five-year term as president. On July 28 he was
inaugurated. A mere two months later Fujimori
announced new elections, and by November he had
been declared “permanently morally incapacitated”
to rule.

45

Media problems
during the sec-
ond-round cam-
paign were part
of larger concerns 
that led Toledo to
withdraw from
the second round
and call on his
supporters to
either boycott the
election or spoil
their ballots.



PRESS, POWER & POLITICS: PERU

CONCLUSION

In a best-case scenario, the roller-coaster events
of Peru’s 2000 presidential election — and the
media’s coverage of them — represented a turning
point in which independent media helped solidify
democracy in the Andean nation. 

Despite challenges and threats, many media —
newspapers, magazines and cable-TV channels —
continued throughout the year to do their job: report
events and investigate wrongdoing.

With Fujimori gone and new presidential elec-
tions set for April 2001, the shackles are off the
opposition media. Journalists of all persuasions now
have the unprecedented opportunity to cover a presi-
dential election for the second time in two years.

In the end, press freedom survived. And some
analysts believe it was Peru’s independent media –
with international support – that lifted the country
into its new democratic era. “The success in Peru
would not have been accomplished without the free
press,” said Gustavo Gorritti.

46

With Fujimori
gone and new

presidential 
elections set for
April 2001, the

shackles are 
off the opposi-

tion media.



The Freedom Forum, based in Arlington, Va., is a nonpartisan, 
international foundation dedicated to free press, free speech and free
spirit for all people. The foundation focuses on four main priorities: 
the Newseum, First Amendment issues, newsroom diversity and world
press freedom. 

The Freedom Forum funds two independent affiliates — the
Newseum, the interactive museum of news in Arlington; and the 
First Amendment Center, with offices at Vanderbilt University in
Nashville, Tenn., and in New York City and Arlington. Other operating
offices are in Buenos Aires, Hong Kong, Johannesburg, London and
Cocoa Beach, Fla.

The Freedom Forum was established in 1991 under the direction of
Founder Allen H. Neuharth as successor to a foundation started in 1935
by newspaper publisher Frank E. Gannett. The Freedom Forum is not
affiliated with Gannett Co., does not solicit or accept financial contribu-
tions, and does not accept unsolicited funding requests. Its work is sup-
ported by income from an endowment now worth about $1 billion in
diversified assets.


